Notifiering via mail/sms vid strömabrott.
När centralenhetens ups tar vid eller panelens batteri minskar under en längre tid (5-10min) skulle det vara bra om det kom en notifiering via mail eller sms (och en när strömmen återfås) - då risken är stor att man har strömavbrott hemma.
Dröjer det länge innan strömmen kommer tillbaka eller att tex en säkring/jordfelsbrytare gått kommer larmet bara att "försvinna" utan att man får vetskap om det.

Ja detta är en bra idé, tittar närmare på hur enklast åstakomma detta.
-
Thorbjörn Frisk commented
Hej igen,
Och hur var det med att kunna använda den till router med bredbandsdongel?
Fick mitt larm i måndags, vilken version ska jag ha då?
För jag nåt mail om dessa nya "features"?
Quote "Hej Thorbjörn, ja de har tagit mycket mer tid än tänkt :-(
Vi har testat ett antal versioner men de har inte hållit måttet. Nu är de dock på gång. 12V-versionen (för centralenheten och HD-kameran) är CE-testad och i tillverkning nu, så bör vara på G inom några veckor.
5V-versionen (för HD PIR-kameran) är på CE-test nu vilket brukar ta 2 veckor, och sedan några veckor för tillverkning." Unquote -
AdminSven Hålling (Admin, Gardio) commented
Hej Thorbjörn, ja de har tagit mycket mer tid än tänkt :-(
Vi har testat ett antal versioner men de har inte hållit måttet. Nu är de dock på gång. 12V-versionen (för centralenheten och HD-kameran) är CE-testad och i tillverkning nu, så bör vara på G inom några veckor.
5V-versionen (för HD PIR-kameran) är på CE-test nu vilket brukar ta 2 veckor, och sedan några veckor för tillverkning. Brukar aldrig säga datum, men jag tror på juni. -
Thorbjörn Frisk commented
Hur går det med nät agg med backup som du nämnde att ni jobbade på i dec 2013?
-
Omid , du får epost redan nu om larmet tappar kontakt. Den kommer snart komma in i apparna också så får notifieringar där istället.
-
O commented
Hej,
När kommer en funktionen att er server rapporter via sms/mail när den har förlorat kontakten med centralenheten?
Dvs vid strömavbrott. -
Hej Tom, det är korrekt, vi kommer notifiera om servern tappar kontakt med larmet. Ang strömavbrott, vi jobbar en en ny produkt som är nätaggregat med inbyggd batteribackup. Den skulle du kunna använda även till din bredbandsrouter+modem så kommer du ha internet även om strömmen går.
-
Tom Stevens commented
Eftersom internet försvinner när strömmen går hade det isåfall fått vara när Gardios servrar inte fått kontakt med centralenheten på ett tag som de fick skicka notifieringen. På samma vis kommer aldrig något larm fungera under tiden strömmen har gått då kamerorna kräver strömförsörjning och internet för att meddela centralen.